پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت

تاریخ: 22 اردیبهشت 1393

طبخ ۴۵ هزار وعده غذا براي زائران ايراني در مدينه

مسئول ستاد عمره مدينه منوره با اعلام آخرين آمارهاي مربوط به ورود و خروج زائران ايراني در سرزمين وحي، گفت: همكاران ما با شعار "من السحر الي السحر" مشغول به فعاليت هستند و در بسياري از موارد تنها در طول روزدو-سه ساعت استراحت مي كنند.

مهدي حضوري در گفتگو با خبرنگار اعزامی پايگاه اطلاع‌رساني حج به مدينه منوره با بيان اينكه تا امروز بالغ بر ۵۸۵ هزار و ۸۸۰ زائر وارد مدينه شده اند گفت: امروز ۴۲۹۰ نفر در قالب ۳۱ كاروان وارد شده و اسكان داده شدند ضمن اينكه ۴۰۹۵ زائر نيز از مدينه خارج شده اند.

وي شمار كل كاروان هايي كه تا امروز وارد مدينه شده اند را ۴۳۴۶ كاروان اعلام كرد و اظهار داشت: در مجموع تا امروز ۱۸۹۸ پرواز از شركت‌هاي ماهان، سعودي و ايران اير عمره‌گزاران ايراني را از شهرهاي مختلف كشورمان وارد جده و مدينه كرده اند.

مسئول ستاد عمره مدينه منوره افزود: كل خروجي‌هاي پروازي ۱۷۵۵ پرواز بوده و تا امروز هم ۵۶۰ هزار و ۶۶۹ زائر ايراني از مكه خارج شده اند.

وي درباره تعداد زائراني كه هم اكنون در مدينه منوره اقامت دارند، بيان داشت: هم اكنون در مدينه ۲۳ هزار و ۳۲۶ زائر در قالب ۳۳۵ كاروان مشغول دعا و نيايش و كسب فيوضات از مسجدالنبي، قبرستان بقيع و اماكن متبركه مدينه هستند.

حضوري با بيان اينكه فوتي‌هاي عمره امسال به ۲۲ نفر رسيده كه ۱۱ نفر آن مرد و ۱۱ نفر نيز زن بوده اند عنوان كرد: تعداد دستگيري‌ها در مدينه ۳۵ نفر بوده كه همگي بجز يك نفر به نام «عليرضا كريمي» به فاصله اندكي آزاد شده اند.

** طبخ ۴۵ هزار وعده غذا در هر روز

وي درباره وضعيت پخت غذاي زائران اعلام كرد: آشپزخانه الدخيل ۲۷ هزار و ۴۸۱ پرس غذا در دو وعده پخت مي‌كند و آشپزخانه زين هم ۱۸ هزار و ۲۲ وعده غذا در طول روز طبخ مي‌كند كه در مجموع پخت هر دو آشپزخانه در مدينه منوره بالغ بر ۴۵ هزار و ۵۰۳ وعده غذا در روز مي‌شود.

** ويروس كرونا در مدينه مشاهده نشده است

مسئول ستاد عمره مدينه منوره با بيان اينكه همه زائران در صحت كامل بسر مي‌برند در مورد شيوع ويروس كرونا در مدينه گفت: اين ويروس نه تنها در ميان زائران ايراني بلكه در بين زائران غيرايراني هم در مدينه مشاهده نشده است.

وي افزود: توصيه‌هاي مهم بهداشتي توسط ستاد مدينه به زائران اطلاع رساني شده و توصيه شده در اماكن شلوغ مانند مسجدالنبي يا بقيع رعايت اصول بهداشتي بيشتر صورت گيرد.

اين مقام مسئول با بيان اينكه زائران ايراني از بابرنامه‌ترين زائران هستند و در بين ساير زائران سلامت كامل‌تري داشته اند عنوان كرد: كل بستري‌ها تا امروز ۲۹۳ نفر بوده است و بستري‌هاي امروز نيز ۴ نفر بوده كه پس از مدت كوتاهي مرخص شده اند.

** با شعار «من السحر الي السحر» فعاليت مي‌كنيم

مسئول ستاد عمره مدينه منوره در بخش ديگري از اين گفتگو به فعاليت شبانه‌روزي ستاد عمره مدينه و بعثه مقام معظم رهبري در مدينه منوره اشاره كرد و در تشريح علت آن گفت: به اين علت كه در همه ايام هفته ورود زائران به مدينه و مكه و همچنين خروج از اين دو شهر جريان دارد و همه روزه نيز زائران به خدماتي از قبيل تداركات، تغذيه، زيارت دوره، حمل و نقل و… نياز دارند لذا روزي كه خدماتي نداشته باشيم وجود ندارد به همين خاطر براي ستاد و بعثه در طول هفته تعطيلي وجود ندارد.

وي با بيان اينكه دهم ماه رمضان عمليات عمره در مدينه پايان مي‌پذيرد، اظهار داشت: تا اين تاريخ هيچ وقفه اي در خدمات به زائران وجود نخواهد داشت.

حضوري با تقدير از زحمات عوامل و پرسنل بعثه مقام معظم رهبري، ستاد عمره مدينه و مديران و كاركنان هتل‌هاي ايراني در مكه و مدينه خاطرنشان كرد: فعاليت شبانه روزي همكاران ما در بعثه و ستاد با چيزي جز عشق به وجود نمي‌آيد.

وي با تاكيد بر اينكه همكاران ما كار فوق العاده سنگين و سختي روي دوش دارند افزود: ورود اين تعداد زائر و حضور قريب به ۲۴ هزار زائر در اين شهر كار بزرگي است و براي سازماندهي اين كار همكاران ما بايد بيش از حد مايه بگذارند.

مسئول ستاد عمره مدينه منوره با بيان اينكه اينجا ساعت كاري معنا ندارد، گفت: همكاران ما با شعار «من السحر الي السحر» مشغول به فعاليت هستند و در بسياري از موارد تنها در طول روزدو-سه ساعت استراحت مي‌كنند.

وي با ذكر اين نكته كه برنامه‌هاي عمليات عمره سال جاري بسته شده و عمره امسال بصورت روان در جريان است، به برنامه‌هاي سازمان حج و زيارت براي عمره سال آينده اشاره كرد.

** بيش از هفت ميليون زائر در نوبت اعزام به عمره هستند

حضوري از تعداد قريب به هفت - هشت ميليون زائر كه در نوبت عمره هستند خبر داد و بيان داشت: براي سال آينده مسئولان بعثه و حج در تكاپو هستند كه بتوانند با اجاره هتل‌هاي بيشتر و بالابردن كيفيت آنها و رعايت اين نكته كه قيمتها افزايش پيدا نكند، تعداد زائران بيشتري در اين سرزمين حضور پيدا كنند.

** تلاش براي ساخت زائرسراي ايرانيان در مكه و مدينه

مسئول ستاد عمره مدينه منوره در پاسخ به سئوالي در مورد امكان ساخت زائرسراي ويژه ايرانيان در مكه و مدينه همچون زائرسراي ايران در كشور عراق، گفت: قوانين عربستان با دولت عراق تفاوت زيادي دارد اما مسئولان سازمان حج و زيارت از آن غافل نشده اند و در تكاپو هستند كه با مذاكره با دولت عربستان بتوانند اقداماتي مانند هتل دارهادي (عراق) را در اينجا هم انجام دهند اما در اينجا موضوع متفاوت است.

روتیتر: مسئول ستاد عمره مدينه منوره: